Login / Join

Skillnader mellan LoL och Wild Rift

Wild Rift är helt enkelt en mobilversion av League of Legends. Det är dock fortfarande två olika spel när det gäller kontroller, design och estetik. Teamet bakom Wild Rift rapporterades ha tagit de bästa funktionerna i LoL och kastat bort eventuella svagheter för att producera en mer kompakt version av spelet. Kommer den dock att kunna stå på egna ben som den överlägsna versionen och som en egen separat titel?

Karta

Platsens layout är den mest märkbara variationen mellan Wild Rift och LoL. Även om kartans layout är oförändrad har många element tagits bort. Efter att ha tagit bort de inte längre förnyade inre tornarna, togs Nexus-tornarna och inhibitorerna bort från basen, vilket gjorde att superminioner kunde spawna. Medan antalet djungelläger har varit konstant har antalet monster i stora läger ökat.

Mästare

I jämförelse med League of Legends innehåller Wild Rift endast 61 mästare (när Gwen släpps). Med några få justeringar för att anpassa sig till den utökade skalan på kartan och de nya mästarna är mästarnas färdigheter och kraft i Wild Rift identiska med dem i originalspelet. Vissa mästares förmågor har setts över ordentligt, som Ashes förtrollade kristallpilar, som nu kan manipuleras även om den redan har skjutits, vilket gör det lättare att sikta in sig på mästare var som helst på slagfältet.

Kontroller

Spelarna använder en kontrollpinne istället för att knacka för att flytta sin Champion över slagfältet, vilket gör att spelet känns mer konsolliknande. Du kan också sikta på en specifik fiende. Det finns ungefär 11 knappar som ligger nära varandra och som har olika funktioner som till exempel auto-attack, warding, två summoner spells, fyra skill slots, item activation och shop. Det finns många knappar som täcker en stor del av skärmen, vilket gör ditt spel lite mer utmanande, särskilt för dem med smidiga fingertoppar.

Skins

De skins du tjänat i League of Legends kommer inte att finnas tillgängliga i Wild Rift, så du måste börja om din samling. Varje skin i Wild Rift har en VFX specialanimation; synvinkeln har ändrats och renderats i 2D och 3D. Skinnen i Wild Rift är PG-13 eftersom de inte har någon sexuell dragningskraft jämfört med skinnen i Lol.

System för rangordning

Rankingsystemen i Wild Rift och League of Legends är väldigt olika. Det är endast i Ranked Division som de liknar varandra. League Points används i Lol, medan Victory Points används i Wild Rift. LoL har ett antal kampanjer där spelarna måste vinna majoriteten av matcherna i en viss uppsättning, som varierar beroende på kampanjen, medan Wild Rift kräver att spelarna fyller på mätaren genom att vinna matcher.

Den viktigaste skillnaden mellan Wild Rift och League of Legends är Ranked Fortitude. Om en spelare är på en vinstsvit, presterar bra eller spelar trots en AFK-lagkamrat kan han eller hon tjäna en extra rang. Det här systemet verkar vara mer intressant för högpresterande spelare, eftersom det inte straffar dem för att de har dåliga lagkamrater som förlorar matcher på egen hand.

Editorial Office
igitems