Clash of Clans

Bästa Clash of Clans-armén för varje rådhusnivå

8 min read
Jul 10, 2025
Share:

I Clash of Clans roterar försvarsstrategier kring baslayout, fällor och hjälteplacering, och attackstrategier kokar ofta ner till scouting, Clan Castle-trupper och arméns sammansättning

Med detta sagt slutar det aldrig bra att marschera in i strid med en klumpig, missanpassad horde, och när du klättrar upp på TH -stegen och låser upp nya trupper, trollformler och hjältar måste dina attackstrategier förändras. 

Glöm att fumla med undermåliga trupper; låt oss istället bryta ner den bästa Clash of Clans Army för varje rådhus.

Rådhus 2 till Rådhus 7

I dessa tidiga skeden är det enkelhet och råstyrka, väl utfört, som gäller eftersom du lär dig spelet, och det gör dina motståndare också.

Stadshus 2-3: Giants and Archers

Din pålitliga Giants kommer att absorbera de första slagen och fungera som köttsköldar, medan en linje med Archers följer och plockar bort försvar och andra byggnader. Om fienden har ett klanslott, försök att locka ut och skicka de klanslottets trupper först. 

Stadshus 4: Ballonger och bågskyttar

Med Ballonger upplåst, utvidgas dina attackalternativ ganska mycket. Dessa luftburna hot riktar sig först mot försvaret, vilket gör dem idealiska för att öppna tidiga baser. Bågskyttar ger utmärkt markstöd för städning ...

Stadshus 5-7: Giants, Wizards och Archers (med Wall Breakers)

När baserna blir mer uppdelade är Wall Breakers dina bästa vänner för att skapa en ingångspunkt. Jättar fortsätter att tanka, men nu går Wizards med i kampen och erbjuder utmärkta mängder stänkskador för att demontera grupper av byggnader och försvar. Bågskyttar förblir avgörande för trattar och städning. 

Stadshus 8 till stadshus 11

Det är här Clash of Clans blir intressant, och hjältar tar plats, vilket gör det möjligt för mer komplexa strategier att lysa.

Stadshus 8: GOHO (Golem + Hog Riders)

GOHO är en solid strategi vid stadshus 8. Det fungerar, eftersom två Golems skapar en bred tankfront, med stöd av Wizards för att skapa en tratt för att hantera fiendens Clan Castle-trupper och hjältar. 

När en väg är rensad släpper du loss din Hog Riders i riktade grupper, med hjälp av Heal Spells för att hålla dem pressande genom det primära försvaret och en giftformel där det är nödvändigt för fiendens trupper.

Stadshus 9: LavaLoon, Zap Lalo eller Mass Witches

Stadshus 9 (TH9) erbjuder en massiv avvikelse när du attackerar.

  • LavaLoon: Den här är en klassiker av en anledning. Lava Hounds suger upp luftförsvarets eld och skyddar dina ballonger när de krossar genom försvaret, medan Rage- och Haste-förtrollningar påskyndar förstörelsen.

  • Zap Lalo: En unik variant där du använder Lightning Spells (vanligtvis med en Earthquake Spell) för att eliminera ett eller två kritiska luftförsvar och ibland fiendens Archer Queen innan du startar din LavaLoon push.

  • Mass Witches: Underskatta inte skelettets kraft. Ett stort antal häxor, ofta stödda av Golems eller Ice Golems och en Log Launcher, kan överväldiga många TH9-baslayouter, vilket ger dig en enkel vinst.

Stadshus 10: GoWiPe-variationer eller Bowler-drivna övergrepp

Välkommen till Inferno Tower TH10-eran!

  • GoWiPe (Golem, Wizards, P.E.K.K.A): Även om det är en äldre strategi kan en välanvänd GoWiPe fortfarande knäcka baser. Golems tankar, Wizards rensar och P.E.K.K.As kör in i basen, vilket skapar en tydlig väg för dina tunga hitters.

  • Zap Golem Witches: Att använda blixt- och jordbävningsformler för att ta ut Inferno Tower och sedan distribuera Golems och Witches är en kraftfull attackstrategi för Town Hall 10.

  • Queen Charge Hybrid (Miners and Hogs): Den här kraftfulla strategin innebär en Queen Charge för att ta ut en stor del av basen och fiendens CC, följt av en våg av Miners och Hog Riders. För detta är Heal and Freeze-spell väsentliga.

Stadshus 11: Electro Dragons eller Bowler Witch

Grand Warden anländer och lägger till ännu ett lager i dina TH11-attackstrategier.

  • Mass Electro Dragons: Electro Dragon är ett kraftpaket, och en flotta av dem, med stöd av Balloons, Rage och Freeze-spell, kan överväldiga många baser. För att detta ska fungera krävs noggrann tratt för att styra deras kedjeblixtar ordentligt.

  • Bowler Witch: Bowlers och häxor, vanligtvis med Golems eller Ice Golems som tank, skapar en stark markstyrka. Jump Spells hjälper till att navigera genom knepiga baslayouter, och Wardens Eternal Tome-förmåga ger lite användbar oövervinnlighet.

Town Hall 12 till Town Hall 16

Här involverar attacker ofta flera faser, liksom exakt timing av trollformler och förmågor. Du kommer också att se fler supertrupper som gör stor skillnad.

Need Clash of Clans Gems?
500 Gems
Instant
Quantity
$3.99
/ 1 item
$3.99 per unit
-20%
Gold Pass
Instant
Quantity
$4.99
/ 1 item
$4.99 per unit
-29%
1200 Gems
Instant
Quantity
$7.99
/ 1 item
$7.99 per unit
-20%
2500 Gems
Instant
Quantity
$14.99
/ 1 item
$14.99 per unit
-25%
6500 Gems
Instant
Quantity
$41.99
/ 1 item
$41.99 per unit
-16%
14000 Gems
12 hours
Quantity
$81.99
/ 1 item
$81.99 per unit
-18%

Stadshus 12: DragBat, Zap Dragons eller Queen Charge Super Archers

Stadshus 12 (TH12) introducerar Giga Tesla, som fungerar som ett starkt försvar.

  • DragBat: Dragoner utgör huvudpush, medan Bat Spells distribueras med Freeze Spells för att skydda dem från Wizard Towers eller multi-target Infernos, och demontera backend-försvar.

  • Zap Dragons: I likhet med sina TH9- och TH10-versioner innebär detta att man använder Lightning Spells och ofta en Earthquake Spell för att eliminera viktiga luftförsvar innan drakarna sveper igenom.

  • Queen Charge Super Archers: En stark, exakt attackstrategi för varje rådhusnivå där Super Archers finns tillgängliga. Archer Queen, med stöd av Healers, skär ut en del av basen, så att Super Archers, utplacerade från en Siege Barracks eller Flame Flinger, kan snipa högvärdiga mål från långt håll.

Town Hall 13: Queen Charge Hybrid (Miners + Hog Riders)

Nu går Scattershot in i den defensiva uppställningen vid Town Hall 13 (TH13). Queen Charge Hybrid fortsätter att vara dominerande. Din drottning, med sitt Healer-entourage, skapar tratten och tar itu med Clan Castle-trupper och ofta fiendens Royal Champion. Sedan rensar Miners och Hog Riders, med stöd av Heal-, Rage- och Freeze-formler, tillsammans med Grand Warden och Royal Champion, de återstående försvaren.

Town Hall 14: Super Archer Yeti Smash eller Queen Charge Lalo

Vid Town Hall 14 (TH14) lägger Pet-mekanik till en annan dimension till strategin.

  • Super Archer Yeti Smash: Yetis ger utmärkt tankning och leker Yetimites som orsakar ytterligare kaos. Super Archers, utplacerade, levererar enorma skador på avstånd. Denna armé, som ofta stöds av en Log Launcher och en blandning av Rage- och Freeze-förtrollningar, kan platta många TH14 layouter.

  • Queen Charge Lalo: Fortfarande en av de bästa attackstrategierna, Queen Charge rensar en väg och hanterar viktiga hot som fiendens drottning och CC, vilket sätter scenen för en kirurgisk LavaLoon-distribution.

Town Hall 15 och 16: Root Rider och Valkyrie Spam, Hybridvarianter och Dragon

När du närmar dig slutspelet, Town Hall 15 (TH15) och Town Hall 16, måste arméer vara robusta och mångsidiga.

  • Root Rider Smash / Root Rider och Valkyrie Spam: Root Riders har blivit en stark kraft, och i par med Valkyries eller andra trupper och stöds av hjältar och belägringsmaskiner kan de riva igenom baser. Med denna strategi är dock noggrann trattning nyckeln till att förhindra dem från att avvika.

  • Queen Charge Hybrid: Denna tidlösa strategi anpassar sig och förblir stark, vilket kräver vältimade trollformler och hjälteförmågor.

  • Mass Dragons: Speciellt för TH16 kan Mass Dragons i kombination med hjälteavgifter (som Minion Prince eller RC Charge) och bra stavanvändning (Invisibility, Rage) uppnå 3 stjärnor. Kombinationer av Fireball och Rocket Balloon kan också ses med denna strategi. 

Town Hall 17

På Town Hall 17 kännetecknas attackmetan av kraftfulla mark- och luftstrategier som använder de senaste supertrupperna, hjälteutrustningen och kreativ trollformelanvändning.

Att nå denna höga Town Hall-nivå tar en enorm mängd tid, uppgraderingar och speltid. Men för spelare som vill hoppa direkt in i dessa strategier och höga TH-spel kan starta med en väl uppgraderad bas från igitems vara en stor vinnare.

När det gäller arméer på TH 17 är den starkaste markarmén Super Yeti Smash, ihopkopplad med Electro Titans eller Root Riders. Detta tillvägagångssätt bygger på att tränga in med en Warden eller Queen Charge, sedan skicka Super Yetis och stödjande trupper genom kärnan, med hjälp av Rage, Heal och Skeleton Spells för att distrahera försvar som Monolith och Inferno Artillery. Siege Barracks eller Log Launcher används också ofta för att stödja huvudpressen, och Royal Champion, med Electro Boots eller Rocket Spear, ger back-end sanering och sniping.

Root Rider Valkyrie Smash är en annan toppnivå markstrategi, som kombinerar tankiness och hastighet hos Root Riders med stänkskador från Valkyries. Tidig tratt och snabb, vältimad användning av Grand Wardens förmåga är dock viktigt för att hålla kärntrupperna vid liv. Samtidigt hjälper Skeleton Spells till att neutralisera fiendens hjältar och försvar med hög skada.

För luftattacker förblir Mass Dragons med Invisibility Spells och en Royal Champion Invisibility Walk som stora val. RC rensar ut högvärdiga mål och skapar en ren väg för drakarna, som sedan stöds av ballonger och vältimad stavning för maximal bastäckning.

Super Witch Fireball Smash och Warden Charge Mass Furnace är också livskraftiga, men något mindre dominerande efter de senaste balansförändringarna. Över alla strategier beror framgång på TH17 på vältimad tratt, adaptiv hjälteutrustning och strategisk stavning för att motverka spelets knepigaste försvar.

Tips för alla rådhusnivåer

Oavsett din TH-nivå är vissa tips eviga:

  • Spana in basen: Attackera aldrig blint. Analysera basens layout, identifiera viktiga defensiva hot (Inferno Towers, Scattershots, Eagle Artillery, Clan Castle-läge) och planera ditt inträde och stavningsutplacering baserat på den informationen.

  • Master Spell Timing: En Heal Spell som släpps en sekund för sent eller en Rage Spell som placeras något fel kan vara skillnaden mellan att vinna och förlora, övning gör dock perfekt.

  • Hero Abilities är Game Changers: Dina förmågor Barbarian King, Archer Queen, Grand Warden och Royal Champion är dina trumfkort. Att veta när man ska aktivera Warden's Eternal Tome eller Queen's Invisibility är dock oerhört viktigt.

  • Practice, Practice, Practice: Att läsa om en attackstrategi för varje rådhus på igitems är en sak, men att utföra den felfritt är en annan. Vi rekommenderar att du använder vänliga utmaningar för att testa dina färdigheter innan du tar dem i krig.

Mark
igitems
Stay Updated
Subscribe to our newsletter for the latest gaming updates and exclusive deals
Similar Articles